RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh : 06.11.2012
Masa : 8.40
pagi- 9.10 pagi (30 minit)
Tahun : 1
Bestari
Bilangan Murid : 25
orang
Mata Pelajaran : Bahasa
Melayu
Tema : Bersih
Dan Sihat
Tajuk : Makanan
Berzat
Objektif : Pada
akhir pelajaran murid dapat:
i Membina dan menulis perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan kemas.
ii. Bercerita ringkas tentang buah-buahan.
Standard Kandungan :
i.
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan
betul.
Standarad Pembelajaran
i.
Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku
kata terbuka dan tertutup dengan betul dan kemas.
Pengetahuan Sedia Ada: Murid
telah mempelajari suku kata terbuka dan suku kata
tertutup.
Media/Bahan : Buku
Teks Tahun 1, Kad Perkataan, Gambar Buah-buahan,
Lembaran
Kerja.
Pengisian Kurikulum :
Nilai : Kebersihan
Ilmu : Sains
KBT : KB- Menghubungkait
KP-Verbal-Linguistik
BCB- Bacaan
Intensif
EMK : Kreativiti
SB : Tatabahasa
PENGAJARAN HARIAN
KONSTRUKTIVISME
Fasa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan / Nota
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Permulaan/
mencungkil
idea
(3minit )
|
Meneka objek
|
Guru meminta murid untuk meneka?
Guru memberi pengukuhan dan memberitahu pelajaran yang akan
dipelajari.
- Guru memberi penjelasan dan pengukuhan.
|
Pelbagai jawapan
di terima oleh guru.
-
Buah limau
-
Buah epal
Murid menerima ganjaran
bagi jawapan yang betul.
|
Strategik /
Teknik:
Didik Hibur, Soal
jawab secara lisan
KB:
menghubungkaitkan
BCB:Berbual
tentang perkara yang berkaitan dengan kebersihan diri.
BBB: Bahan maujud
(buah durian, rambutan). Buku teks Bahasa Melayu Tahun 1
|
Bercerita
( 7 minit )
|
Bercerita
berdasarkan gambar
|
Guru menunjukkan
gambar buah – buahan.
Guru meminta
murid menyebut nama buah – buahan tersebut.
Guru bercerita tentang buah-buahan.
|
Murid diminta
menyebut nama buah-buahan tersebut.
|
Strategi / Kaedah
: bercerita
KB :
menghubungkait
BCB:
BBM:
Gambar
Buah-buahan, buku teks Bahasa Melayu
Tahun 1
|
Menjana idea.
Aktiviti Kumpulan
( 10minit )
|
Memadankan 6 Mencantumkan
gambar
|
Guru mengedarkan
kad bergambar kepada setiap kumpulan.
Guru menerangkan
aktiviti yang akan dilakukan.
Guru membaca
soalan teka teki.
Guru meminta
kumpulan menjawab dengan menunjukkan gambar buah-buahan tersebut.
|
Setiap kumpulan
menerima kad bergambar di dalam sampul surat.
Murid menjawab
soalan guru.
Kumpulan yang
berjaya diberi pujian sebagai peneguhan.
Wakil murid
setiap kumpulan bercerita ringkas.
|
Strategi/Kaedah :
Perbincangan
kumpulan diikuti persembahan hasil perbincangan
KB:
Menghubungkaitkan
Verbal linguistik
BCB: Mendengar dengan
berkesan
BBM:
Gambar
Kertas A4
|
Mengaplikasikan
Idea
(7minit)
|
Lembaran kerja.
- menulis
perkataan berdasarkan gambar.
|
Guru mengedarkan
lembaran kerja dan meminta murid untuk melengkapkannya.
.
|
Murid membina
ayat berdasarkan gambar.
Murid menulis
ayat yang lengkap di dalam lembaran kerja berdasarkan gambar.
|
Strategi/Kaedah :
Menulis
KB:
Menghubungkaitkan
menjana idea
BCB: Memproses
maklumat menjana idea
BBM:Lembaran
kerja papan tulis
|
Rumusan/ penutup
(3 minit)
|
Rumusan daripada tajuk
hari ini.
|
Guru merumus isi
pelajaran dan meminta murid menyatakan kepentingan buah-buahan kepada
manusia.
|
Murid menyatakan
kepentingan makan buah-buahan dengan bimbingan guru.
|
Strategi/Kaedah :
Lisan
BBM: papan tulis
|
No comments:
Post a Comment